joi, 21 ianuarie 2021

Raport de activitate 2020

 Raport de activitate pentru anul 2020 

Ali Osber, bibliotecar 


În temeiul Legii nr.334/2002 (legea bibliotecilor), cu modificările și completările ulterioare, Biblioteca Orășenească Ovidiu, este o instituție fără personalitate juridică, este un serviciu al Centrului Cultural ,,Elena Roizen”, subordonat Primăriei Ovidiu. 
În temeiul aceleiaşi legi, ea se defineşte ca structură infodocumentară aparţinând Sistemului Naţional de Biblioteci, parte integrantă a Sistemului Naţional de Informare şi Documentare şi are, în societatea informaţională, „rol de importanţă strategică”. Ca bibliotecă publică, ea are misiunea de a asigura accesul liber, democratic şi nelimitat al întregii comunităţi la colecţiile, produsele şi serviciile sale informaţionale, documentare şi culturale, având în acelaşi timp puternice valenţe educaţionale, de formare permanentă şi de protecţie socială. 
În conformitate cu legislaţia în vigoare, Biblioteca Orășenească Ovidiu este bibliotecă de drept public, de tip enciclopedic, care deserveşte interesele tuturor utilizatorilor, fără deosebiri de natură etnică, religioasă, profesională etc. Pentru a-şi îndeplini misiunea, biblioteca - singura instituţie care, prin definiţie, asigură acces gratuit la informaţie - a încheiat în perioada 01.01.2020 - 31.12.2020 parteneriate cu principalele instituţii de cultură şi educaţie din oraș, judeţul Constanța și nu numai, având drept scop, pe de o parte, implicarea mai multor parteneri pentru a conferi o mai mare vizibilitate actului cultural şi un impact mai puternic asupra publicului ţintă, iar pe de altă parte, pentru a răspunde mai bine nevoii de cultură de înaltă calitate exprimate de comunitatea orașului Ovidiu. Aceste parteneriate s-au concretizat în activităţi cu un mare impact asupra ovidienilor, ele adresându-se elevilor, studenţilor, specialiştilor în diverse domenii şi pasionaţilor de anumite teme. 
Amintim parteneriatele cu instituții de învățământ: Liceul Tehnologic ,,Ion Podaru", Școala nr.2 ,,Poet Ovidiu", Grădinița ,,Licurici"; de cultură: Biblioteca Județeană ,,I.N.Roman" Constanța, Centrul Cultural Județean ,,Teodor Burada" Constanța; Fundația Progress, Asociația Citim Împreună România. 
Biblioteca Publică Ovidiu, parte integrată a sistemului național de biblioteci publice, permite accesul nelimitat și gratuit la colecții, baze de date și alte surse proprii sau virtuale de informații. Printr-o preocupare permanentă privind modernizarea activității bibliotecii și cu sprijinul administrației locale, s-a trecut treptat de la funcția de conservare și împrumut la domiciliu a documentelor la cea de disponibilizare a informațiilor și la educarea sub diverse forme a utilizatorului. Pentru a duce la îndeplinire obiectivele pe care le are, Biblioteca Publică Ovidiu a inițiat, sprijinit și derulat mai multe inițiative, proiecte și programe ce se desfășoară local, județean, național și internațional după cum urmează: 
” Clubul de Robotică pentru Copii” - prin implementarea acestui nou serviciu de bibliotecă ce continuă atelierele derulate în Code Kids, biblioteca îşi atinge unul dintre obiective, acela de a oferi publicului acces la informare şi instruire prin intermediul noilor tehnologii, aliniindu-se astfel la cele mai moderne viziuni globale în ceea ce priveşte inovaţia digitală şi Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor (IT&C) în bibliotecile publice. Tot anul acesta prin Code Kids am primit un kit special creat pentru cei care vor să înceapă să învețe programarea pe platforma Arduino. Copii au învățat să programeze pe platforma Arduino, App Inventer și au pregătit proiecte cu care au participat la diverse concursuri (Caravana Super Coders, organizat de Orange și Simplon, Concursul Green Tech App), la târgul regional Dobrogea Code Kids Fest pe 16 octombrie cu două proiecte: Biblioteca virtuală ( site bibliotecă) și Safe Bike. Cu proiectul Safe Bike au obținut Premiul I și s-au calificat pentru faza Natională unde au obținut Premiul III.
Ca urmare a implementării proiectului national ”CODE Kids - Copiii fac coding în biblioteci” am continuat activitățile și în acest an, cu două grupe de copii . Începătorii au descoperit tainele codării, iar avansații au învățat despre Hardware, au lucrat pe platforma Arduino, Scratch și AppInventor. De asemenea au participat la diferitele competiții organizate în cadrul proiectului. Grupa de avansați a clubului nostru de coding s-a remarcat atât la nivel regional, național la cele două Târguri de Știință, unde ne-au adus satisfacții deosebite prin premierea clubului nostrum ,,Hackerii Albi” la târgul regional Code Kids Fest Dobrogea și Tărgul Național de Știință si Tehnologie Code Kids Fest, competiții jurizate de un juriu alcătuit din specialiști IT.
Inițiative derulate la nivel național: 
”Ziua Internațională a Cititului Împreună”- în data de 5 februarie a fost sărbătorită la bibliotecă această acțiune derulată în parteneriat cu Asociația Citim Împreună România, 
La acest eveniment, Ziua Internațională a Cititului Împreună desfășurată în perioada 3-5 februarie au participat 160 de copii și 26 adulți,
Târgul Național de Stiintă și Tehnologie Code Kids Fest 2020, s-a desfășurat online pe platforma Hopin, au prezentat proiecte 13 echipe din toată țara. Echipa noastră a clubului ,,Hackerii Albi", formată din: Al Zaitri Amjad, Doncea Lucas Laurențiu , Menagi Emrah și mentori: Ardeleanu Antonio, Ali Osber, au ocupat un loc onorabil, Locul 3 pentru proiectul Safe Bike. Ei au fost recompensați pentru efortul lor cu un kit Lego E30STEM& Robotics Pro.
Inițiative la nivel local: 
24 Ianuarie 2020 - activitatea aniversară ,, Cuza și Unirea” pentru a marca sărbătoarea natională de la 1859 - Unirea Principatelor Române. Clasa a VIII-a A de la Școala Gimnazială Nr.2 ,,Poet Ovidiu”, însoțiți de doamnele prof. Tănăsescu Claudia și Pisarciuc Nicoleta au venit la bibliotecă pentru a sărbători împreună ,,Mica Unire”. 
Din luna martie virusul Corona SARS Cov 2 ne-a dat viața peste cap. Am fost nevoiți să ne adaptăm. Munca mea și activitățile s-au mutat mai mult online. Coderii de la cluburile de coding și robotică mi-au ocupat cea mai mare parte din timp. Cei mari de la grupa de avansați au făcut față bine situației. Cei începători au continuat să lucreze o perioadă temele date, să participe la webinarii, unii la concursurile din cadrul proiectului. În toamnă odată cu începerea anului școlar au renunțat să participe la întâlnirile periodice, câțiva au iesit din grup. I-am înțeles foarte bine. Trecerea la gimnaziu este o etapă grea mai ales în condițiile pandemiei. 
Am continuat să lucrez cu cei avansați online noțiuni de Hardware (componentele unui PC), Scrath, Arduino, App Inventor. Am participat la Webinarii de instruire, au învățat cum să programeze și să folosească Kitul Arduino primit de la Fundația Progress cu ajutorul partenerilor de la Simplon. 
După ce au învățat programare a trebuit să facem partea practică. Pe perioada verii ne-am întâlnit în curtea ambasadorului clubului Al Zaitri Amjad (soluție de compromis), respectând distanțarea , purtarea măștii, dezinfectarea suprafețelor, mâinilor înainte și după. Am realizat temele practice date de cei de la Simplon (stepper motor Arduino, Led Matrix, Prinde lumina, Sumă cu senzor infraroșu etc). Realizarea activităților i-a ajutat să se pregătească pentru târgurile de Stiință și Tehnologie. 
În luna martie am scris articole pe blogul bibliotecii despre prevenirea Covid 19 și activități pentru copii, părinți. Acestea le-am promovat pe pagina de Facebook a bibliotecii. 
În luna aprilie am lucrat online cu coderii începători pe code.org și cu cei avansați robotică. 
În luna mai am lucrat online cu coderii începători pe code.org și cu cei avansați robotică. 
În luna iunie am lucrat cu coderii începători pe code.org și cu cei avansați robotică. Am realizat lista lecturilor suplimentare pentru clasa I și am postat-o pe blog, Facebook. 
Am participat la Inventar. 
În luna iulie am lucrat cu coderii începători pe code.org și cu cei avansați robotică. 
Am realizat lista lecturilor suplimentare pentru clasa a-II-a și am postat-o pe blog, Facebook. Am participat la Inventar. 
https://bibliotecaovidiuct.blogspot.com/2020/07/bibliografie-scolara-clasa-ii-a_6.html
În luna august am lucrat cu coderii începători pe code.org și cu cei avansați robotică. 
Am realizat lista lecturilor suplimentare pentru clasele a-III-a, a IV-a, a V-a și am postat-o pe blog, Facebook. Am participat la Inventar. 
În luna septembrie am lucrat cu coderii avansați robotică și ne-am pregătit pentru târgurile de Știintă participând la webinarii, întâlniri de instruire, cursuri.
Am realizat lista lecturilor suplimentare pentru clasele a-VI-a, a VII-a, a VIII-a și am postat-o pe blog, Facebook. Am participat la Inventar. 
În luna octombrie am făcut selecția proiectelor cu care vom participa la Tărgul Regional Dobrogea. Am învățat să folosim platforma Hopin pe care am participat la târgul online pe data de 16 octombrie. Am participat cu două proiecte: Biblioteca Virtuală (realizarea site Biblioteca Ovidiu) și Safe Bike. Pentru a participa la tărg a trebuit ca coderii să realizeze un prototip folosind kitul Arduino și să creeze în HTML site-ul. După programarea și realizarea prototipului Safe Bike a trebuit să realizăm un material video în care să explicăm pașii, să ne prezentăm, să prezentăm clubul ,,Hackerii Albi’’ Ovidiu, să realizăm materiale foto, video pentru standul de prezentare și să ne promovăm. După realizarea site-ului a trebuit să facem același lucru și cu proiectul Biblioteca Virtuală. Amândouă proiectele au fost urcate pe standul virtual pentru a fi jurizate de specialiști în domeniu. 
Prototipul Safe Bike (bicicleta care îți salvează viața) a obținut Premiul I și clubul nostru s-a calificat la faza Națională. 
În luna noiembrie ne-am pregătit pentru târgul Național. Ne-am întâlnit cu mentorii de la Simplom care ne-au întrumat pe partea tehnică și artistică (realizare material video proiect). Coderii au refăcut programarea, au mai adăugat funcții noi folosind piese Arduino. 
Am refăcut materialul video de prezentare al proiectului ținând cont de sfaturile mentorilor. Au realizat un material de promovare al clubului. 
Pe data de 1 Decembrie am sărbătorit Marea Unire , Ziua Națională a României. Pentru acest eveniment am realizat padletul 102 ani de la Marea Unire .
Pe  3 și 4 decembrie am participat  la Code Kids Fest cu prototipul Safe Bike, unde ne-am situat pe locul III și am fost premiați pentru munca depusă de către Fundația Progress și parteneri cu un kit Lego E30STEM& Robotics Pro.
Activitate Ce poțí face cu o idee?
  În perioada 21 septembrie - 16 decembrie am participat la cursul online #IntensivDeEducatieDigitala, organizat de #IndreptarDigital #TechsoupPentruEducatie #GrowWithGoogle #SAP
Am avut de realizat un proiect pentru finalizarea cursului. Doamna Ana Clara Grecu ambasador Îndreptar Digital s-a oferit să fie gazdă cu elevii ei de la clasa a IV-a, copii isteți, creativi, familiarizați cu tehnologia datorită doamnei învățătoare. O doamnă dedicată profesiei ei, care a făcut și face totul pentru a le pune la dispoziție cele necesare și îi instruiește să folosească diferite platforme de învățare. Pot zice că sunt pregătiți pentru viitor.


Mulțumesc Îndreptar Digital ! Multumesc Techsoup pentru educatie!
https://www.facebook.com/anaclara.grecu/posts/5318413644851245
https://bibliotecaovidiuct.blogspot.com/2020/12/ce-poti-face-cu-o-idee.html

Am realizat ultima temă cu coderii avansați, realizarea unui nebrad (brad eco) și decorațiuni pentru brad. https://www.facebook.com/bibliotecaoraseneasca.ovidiu/posts/3543143582418578
https://www.facebook.com/bibliotecaoraseneasca.ovidiu/posts/3549651228434480
Padlet ,,Obiceiuri, tradiții, rețete, decorațiuni și legende în așteptarea Crăciunului’’.
https://padlet.com/ovidiubiblioteca/Bookmarks 
Am scris articole despre sărbătorile de iarnă pe blog și le-am distribuit pe pagina de Facebook a bibliotecii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu