marți, 28 ianuarie 2020

ZICI2020-Citim împreună pentru a salva planeta!

5 Februarie, Ziua Internaţională a Cititului Împreună. Îndemn la lectură ca mod de dezvoltare a creativității, a empatiei și a gândirii critice.
Anul acesta CIR dorește să dedice ZICI (Ziua Internațională a Cititului Împreună) 2020 viitorului: al copiilor și al planetei deopotrivă. 
Acum este momentul să citim împreună cu copiii noștri și să petrecem timp în natură cu copiii noștri. Acum este momentul să vorbim cu ei despre fricile, speranțele și responsabilitățile lor cu privire la viitor. Acum este timpul pentru ZICI pentru Aici: Citim împreună pentru a vindeca planeta!
În fiecare an, cu ocazia Zilei Internaționale a Cititului Împreună, oamenii din toată lumea citesc împreună cu voce tare și își împărtășesc poveștile, scopul principal fiind acela de a susține alfabetizarea ca un drept al omului care aparține tuturor.
Este o campanie de promovare a bucuriei, frumuseții și beneficiilor lecturii. Ziua Internațională a Cititului Împreună / World Read Aloud Day (WRAD) a fost inițiată de LitWorld, o organizație nonprofit fondată în anul 2007. Această inițiativă reunește într-o singură zi copii, tineri și adulți din peste o sută de țări ale lumii pentru a celebra puterea cuvintelor.
Citirea cu voce tare are un rol foarte important în dezvoltarea copiilor. Copiii cărora li se citește zilnic vor avea un avans de aproape un an comparativ cu acei copii cărora nu li se citește cu voce tare în fiecare zi. Printre beneficiile cititului se numără dezvoltarea creativității, a empatiei și a gândirii critice. De asemenea, cei care citesc sunt capabili să comunice mai bine atât verbal, cât și în scris.

În data de 5 februarie 2020, Citim Împreună România(CIR) a celebrat, împreună cu mii de copii și sute de părinți, educatori, învățători, profesori, bibliotecari, librari și pasionați de lectură din întreaga țară, Ziua Internațională a Cititului Împreună (ZICI). Aflată la a patra ediție națională organizată de CIR , ZICI este parte a unui eveniment global organizat de către LitWorld din 2010 și marcat anual de milioane de oameni în peste 100 de țări.
Tema de anul acesta – ZICI pentru Aici: Citim împreună pentru a vindeca planeta! – a adunat mai bine de 1500 de organizatori pe o pagină de Facebook dedicată evenimentului, unde în ultimele 3 săptămâni au fost împărtășite resurse, inclusiv ilustrații originale ale ilustratorului Zelmira Szabó. Au fost propuse 7 recomandări de cărți, potrivite pentru copii între 0 și 18 ani, după caz, enumerate mai jos, precum și întrebări de discuție și activități oferite de invitați: autorii Mihaela Coșescu, Victoria Pătrașcu, și Andreia Petcu; Cătălina Murariu (WWF-Romania); Anca Stan (Educație în natură - Stejarul pitic, Cluj-Napoca); traducătoarea Gretei Thunberg, Felicia Ienculescu-Popovici (Greenitiative) și fondatoarea CIR, Brandi Bates.
La Biblioteca orășenească Ovidiu am citit împreună cu preșcolarii și elevii de la grădinițele și școlile din localitate în perioada 3-5 Februarie . Au participat la Ziua Internațională a Cititului Împreună 160 de copii și 26 de adulți. Activitățile organizate de Ziua Internațională a Cititului Împreună au fost coordonate de bibliotecar Ali Osber.
Mulțumim tuturor participanțior de anul acesta!
https://www.facebook.com/groups/ZICI2020cuCIR/
1.Citit: E timpul să salvăm copacii / Luli și căsuța din copaci (Proiect pentru cls. I-IV)
Luni,  3 Februarie orele 11, elevii de la Școala Gimnazială Poet Ovidiu, cls. I-a, însoțiți de d-na înv. Andrei Elena Daniela au venit  la bibliotecă. După ce am citit E timpul să salvăm copacii și Teiul din cartea Luli și căsuța din copaci  de Iulia Iordan și Cristiana Radu. Am vorbit despre poluare, defrișare, efectele eroziunii solului.
Am discutat ce pot face fiecare dintre ei pentru a proteja planeta Pământ. Le-am vorbit de proiectul ,,Adoptă un copac", le-am prezentat un ,,Arborariu"/ ,,Trusa de copaci". Le-am dat să miroasă flori de tei, crenguțe de tuia, pin, brad, molid, scoarță de scorțisoară, rășină de brad. Ne-am jucat PitiClic pe drumul cărții. 
La final am savurat câte un ceai de tei.
Au participat 25 de elevi (7, 8 ani), un elev 12 ani, un cadru didactic și 2 bibliotecari (Moceanu Aurica, Ali Osber).

2. Marti, 4 Februarie, orele 8, elevii de la Școala Gimnazială Nr.2, ,,Poet Ovidiu" cls. a II-a B- înv.Furnea Anca au venit la bibliotecă să sărbătorim Ziua Internațională a Cititului Împreună.
Am citit ,,Pomul cel darnic" de Shel SilverStein, cartea ce spune totul despre cum rodește dragostea de la primul fir de rădăcină până la cea mai proaspătă frunzuliță  din vârful coroanei și am purtat discuții despre personajele din carte, iubire, dacă le-a placut finalul cărții, cum ar fi dorit să se termine povestea.
,,Întrebări de discuție:
- Cine sunt personajele principale din poveste?
- Care este relația(legătura) dintre ele? Este relația lor la fel de-a lungul poveștii?
- Când s-au petrecut schimbările/Când s=a schimbat băiatul?(distanța lipsa de contact direct). Imaginați-vă că băiatul ar fi rămas în apropierea copacului.
- CUM NE IUBESC COPACII? Ce i-a oferit copacul băiatului?Mai sunt și alte lucruri pe care copacii le oferă oamenilor?Mai sunt și alte ființe care primesc lucruri de la copaci?Cine sunt acele ființe?
- În poveste, băiatul îi pune copacului 3 întrebări(vi le amintiți?)
- 1) ,, poți să-mi dai niște bani?”
- 2) ,, Poți să-mi dai o casă?”
- 3) ,, Poți să-mi dai o barcă?”
Cum răspunde copacul la aceste întrebări? În realitate, poate un copac să spună ,, nu”?
Am vorbit despre importanța copacilor, deșertificare, poluare, rolul albinelor, cum putem contribui pentru a proteja planeta Pământ.
Le-am prezentat proiectele ,,Adoptă un copac", ,,Salvează un urs " și le-am dăruit o pușculită confecționată din materiale reciclate pentru a contribui și ei la salvarea Planetei.
Au participat 25 de elevi (8, 9 ani), un elev 12 ani, un cadru didactic și 2 bibliotecari).

3.Citit Povestea unei albine; Prima zi în afara stupului ; Pomul cel darnic de  Shel Silvenstein/ Petrecerea Primăverii din Animalele de Tony Wolf, colecția Povești din Pădurea fermecată ; E timpul să salvăm copacii (Proiect pentru cls. I-IV)
Miercuri 5 februarie, orele 10, au venit la bibliotecă elevii de la Școala,Gimnazială Nr.2  ,,Poet Ovidiu", clasa a IV-a A, însoțiți de d-na învățătoare Șerban Cătălina.
Am citit povestea ,,Pomul cel darnic", ,,Luli și căsuța din copaci". Am vorbit despre personajele cărților, despre copaci, despre poluare, despre natură, despre eroziunea solului, despre albine și importanța lor.
Am avut un invitat special care le-a vorbit elevilor despre stup, fagure, albine, produsele apicole. Elevii au pus întrebări și au fost fascinați de lucrurile care le-au văzut.
Mulțumim domnului Doru Niculae Mita pentru implicare și informațiile furnizate!
Mulțumim pentru produsele apicole oferite copiilor pentru degustare!
Au participat 25 de elevi (10 ani), un cadru didactic, un invitat și 2 bibliotecari.




   - Vizionat desen animat Despre albine https://www.youtube.com/watch?v=LTMavgLFnpA
   5 min
   - ne jucăm https://www.youtube.com/watch?v=nzkfkPwzqFY- 2.12 min
   - curiozități despre albine https://www.youtube.com/watch?v=moi7J39eAuw - 7 min
   - https://www.youtube.com/watch?v=Q34hUAqSP8g - De ce sunt importante albinele?- 6.32 min
   - Răspundem la întrebări despre albine /
   -  joc de pe https://www.dacobots.com/index_ro.html#Alcatuieste_insectele
                      https://www.dacobots.com/index_ro.html#Ajutorul_vantului
                      https://www.dacobots.com/index_ro.html#Puzzle_cu_insecte
                      https://www.dacobots.com/index_ro.html#Zi_si_noapte
                      https://www.dacobots.com/index_ro.html#Dansul_fulgilor_de_nea
 despre poluare https://www.youtube.com/watch?v=Jn7H-KNAsTQ- 3 min
                         https://www.youtube.com/watch?v=1Ez80nLySP0 -1.26
 defrișare https://www.youtube.com/watch?v=8xdOkur3Orc
               https://www.videoman.gr/ro/134687 - experiment 1.12 min ( plantele , copacii reduc
               efectele eroziunii solului.
Jocul PitiClic pe drumul cărții/ Test întrebări despre poluare, plante, animale, protecția medului.
Adoptă un copac https://www.viitorplus.ro/bcp-project/adopta-un-copac/?fbclid=IwAR1-X6UjNfGdPeSzYmgNPC8uoRmgJfxGBiQ8K2W5ILWQf_MBPvFFigCU4lU
4.Citit Regatul celor cinci anotimpuri/ Calendarul copiilor poezii de John Updike (Februarie)/Legenda celor 4 anotimpuri/Ursule Brun tu ce vezi? La plimbare prin junglă
(Activitate pentru gradiniță și clasa O)
Marți 4 februarie: orele 10, au venit preșcolarii de la Grădinița ,,Licurici".
Am citit împreună cu prichindeii de la Gradinita Licurici Ovidiu grupa mică ,,Buburuzelor" și grupa mijlocie,,Floricelelor". Ei au venit însoțiti de doamnele educatoare Dina Daniela si Buzarnea-Tihenea Viorica. Am citit ,,La plimbare prin junglă". Am discutat despre animale, despre copaci, poluare...Ce pot face fiecare dintre ei pentru a proteja natura. Le-am prezentat proiectele ,,Salvează un copac" și ,,Salvează un urs " și le-am dăruit o pușculiță confecționată din materiale reciclate pentru a strânge bani pentru a dona la alegere pentru a susține unul din proiecte.
Am vizionat clipul video ,,Paxi si circuitul apei în natura"https://www.youtube.com/watch?v=mylCQjryPiU
La final ne-am jucat: https://www.dacobots.com/index_ro.html#Dansul_fulgilor_de_nea
Au participat 30 de preșcolari (3-5 ani), 1 elev (12 ani), 2 cadre didactice, 1 îngrijitor, 2 bibliotecari.



orele 11, Grădinița ,,Licurici"- 2 grupe mari.
Am citit împreună cu prichindeii de la Gradinita Licurici Ovidiu grupele mari. Ei au venit însoțiti de doamnele educatoare Zelca Sanda - grupa ,,Voiniceii", Hagi-Calil Ghiulten - grupa ,,Albinuțelor".Am citit ,,Regatul celor cinci anotimpuri". Am discutat despre anotimpuri. Despre schimbările din natură, copaci, animale. Despre albine și importanța lor. Cum pot contribui fiecare dintre ei pentru protejarea planetei Pământ. Am făcut un experiment despre cum se produce ploaia și le-am arătat un experiment video despre efectele eroziunii https://www.videoman.gr/ro/134687 .Le-am prezentat proiectele ,,Salvează un copac" și ,,Salvează un urs " și le-am dăruit o pușculiță confecționată din materiale reciclate pentru a strânge bani pentru a dona la alegere pentru a susține unul din proiecte.
La final ne-am jucat.
Au participat 26 de preșcolari ( 5 ani), 1 elev (12 ani), 2 cadre didactice, 1 îngrijitor, 2 bibliotecari.



Miercuri 5 Februarie: Gradința ,,Zig-Zag", ora 8.30
Am citit ,,La plimbre prin junglă" împreună cu prichindeii de la Grădinița Licurici Ovidiu Structura ,,Zig-Zag". Ei au venit însoțiti de doamnele educatoare Cocoșilă Ramona, Deacăn Valentina, Albu Alice. Am citit ,,La plimbare prin junglă". Am discutat despre animale, despre copaci, poluare, reciclare. Ce pot face fiecare dintre ei pentru a proteja planeta Pământ. Am vizionat clipul video ,,Paxi si circuitul apei în natura":https://www.youtube.com/watch?v=mylCQjryPiU
Le-am prezentat proiectele ,,Salvează un copac" și ,,Salvează un urs " și le-am dăruit o pușculiță confecționată din materiale reciclate pentru a strânge bani pentru a dona la alegere pentru a susține unul din proiecte.
La final ne-am jucat.
Au participat 25 de preșcolari (3-6 ani), 2 cadre didactice, 2 bibliotecari.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu